اللهم إني أتبرأ من حولي وقوتي والتجأ إلى حولك وقوتك. اللهم أعني ولا تعن علي، وأنصرني ولا تنصر علي، واهدني ويسّر الهدى لي. اللهم إني أسألك بأنك أنت الله الذي لا إله إلا أنت الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد اللهم افتح لنا باب رزقك وبارك لنا فيه.
عالم التقنية

تعلم اللغة الانجليزية بسهوله بدون معلم

X

مرحباً بالجميع في موقعكم الصفحة حيث نقدم لكم اليوم طريقة وكيفية تعلم اللغة الانجليزية بسهوله بدون معلم وبخطوات يمكنك اتباعها لكي تستطيع ان تتحدث اللغة الانجليزية بسهولة تامة.تعلم اللغة الانجليزية بسهوله بدون معلم

تعلم اللغة الانجليزية بسهوله بدون معلم

1. كل يوم الصبح إفتح النت وإقرأ مقال بالإنجليزى عن المجال اللى إنت بتشتغل فيه أو أي شئ ، حاول تفهم كل كلمة فيه وتركز فى المصطلحات اللى فى المقال ده. إعمل الموضوع ده بإنتظام لمدة شهرين، بعد ما الشهرين دول يخلصوا هتلاقى نفسك أولًا الإنجليزى بتاعك إتحسن كتير جداً عن الأول وبقى عندك علم بالمصطلحات وطريقة تكوين الجمل والكتابة وحاجات كتير، وكمان هتلاقى عندك كم معلومات كويس جدًا عن المجال اللى بتشتغل فيه.

2. بعد الشهرين دول، إبدأ إتفرج على محاضرات بالإنجليزى، أو أفلام وثائقية، وحاول تفهم الكلام من غير ما تقرأ الترجمة، بس بردو خلى الترجمة معاك عشان لو وقفت فى حاجة. بكدة هتبدأ تتعود على فهم اللغة بالسمع مش بس بالكتابة. إسمع كل يوم نص ساعة حتى، وبردو إعمل الخطوة دى بإنتظام لمدة شهرين.

3. بعد كدة إبدأ اتفرج على محاضرات وأفلام من غير ترجمة، طبعًا هتحس شوية فى الأول إنك بتبذل مجهود لإنك مش متعود بس بعد شوية هتلاقى الموضوع بقى بسيط جدًا بالنسبة لك.

4. بعد كدة لازم تبدأ تمارس اللغة مع ناس بتتكلمها كويس، فيه بعض المراكز الثقافية التابعة للسفارات بتعمل جلسات نقاش بالإنجليزى، حاول تشارك فيها أو على الأقل احرص انك تسمع أي افلام وثائقية أو افلام عادية بالإنجليزي بحيث الممارسة تبقى علطول فى حياتك وتتحسن باستمرار ..

وأخيرًا، اللى عايز يتعلم حاجة بيتعلمها، المهم بس متكسلش !
اللينكات دي بقي فيها حاجات ممكن تساعدك

ده لينك علي جوجل درايف هتلاقي فيه كل اللي انت عايزه سواء فيديوهات او تويفل او مقالات او محادثات من اول الصفر لحد الاحتراف .. اكثر من رائع
https://drive.google.com/folderview?id=0B0DlscK73tVATERVRzlLbFdEWmM&usp=sharing

وده موقع رائع جدا

Home

وده هتلاقي فيه افضل الكتب والمراجع بتحميل مباشر و سهل ..
http://www.englishforarabs.com/BooksandReferences.html

ده هتلاقو فيه 100 فيديو لاحدث العلوم اللي وصلها الغرب ..
الفيديوهات دي مترجمة الكلام بالعربي وبالانجليزي .. الفيديو من 5 الي 20 دقيقه ..

فيديوهات مساعده في تعلم اللغة الانجليزية

http://www.youtube.com/watch?v=93ZY7eLguIw

 

http://www.youtube.com/watch?v=j5Luc1ZO2sg

دورة تعليم المحادثة الانجليزية الأمريكية

http://www.youtube.com/watch?v=Oy1CilCc6d4

LSG-alraih

ابو مرام احب تقنية محركات البحث هاوي ولست محترف فيها اعمل في مجلة الصفحة كمحرر ومسئول محتوى  وسيو من ارض اليمن السعيد

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى