حواديت اطفال قبل النوم باللهجة المصرية

0 36

حواديت اطفال قبل النوم باللهجة المصرية، اليوم سوف نقدم لكل أم مجموعة من حواديت اطفال قبل النوم المختلفة التى يمكن ان تقصها عليهم قبل النوم او فى اى وقت، لكى يستفيدوا منها ويتعلموا منها بعض المفاهيم والقصص فالاطفال احيانا تحتاج الى طريقة بسيطة لكى نقوم بتوصيل المعلومة لهم، ويجب أن تكون هذه الطريقه مثيره وشيقه، لذلك اليوم اقدم لكم قصتين سوف يستمتع الأطفال بها، وايضا يستفيدوا ويتعلموا كثيرا من أحداثهم، وهما قصة آداب الوالدين وقصة الثلاث أخوات، سوف نبدأ بقصة مهمة تعلمنا فضيلة من أهم الفضائل وهي بر الوالدين

قصه الطفل مالك وآداب الوالدين

  • حواديت اطفال قبل النوم يحكى أنه يوجد طفل جميل ووسيم يدعى مالك، هذا الطفل يعيش فى بيت جميل مع امه وابوه وجده كان محبوب من الجميع كان جده دائما يقدم له الهدايا من كتر حبه له، وفى يوم من الأيام كان يجلس الجد فى صالة المنزل وكان ينظر الى مالك ولاحظ أن بعض تصرفاته اتغيرت وبقى بيعمل حاجات غلط فقرر الجد أن يراقب تصرفات مالك.
  • ففي يوم كان الجد جالس ينظر على مالك والأم كانت تتحدث فى التليفون، فذهب لها مالك وتحدث لها بصوت عالى وقال لها.

ماذا قال مالك لأمه

  • اتركى التليفون وردى عليا انا بكلمك استغرب الجد جدا طريقه مالك مع مامته، وبعد ذلك ذهبت الأم إلى المطبخ وطلبت من مالك ان ياتى لكى يساعدها فى عمل بعض الأشياء، ولكن للمرة الثانية على مالك صوته على امه وصرخ بصوت عالى انا بتفرج على التليفزيون ومش فاضى دلوقتى وحينها اتى باباه من الشغل فجرى مالك لاستقباله وقام بالتنطيط من حوله والغناء بصوت عالى ولم يراعى أن الأب مرهق ولم يحترم وجود الأب في تصرفاته.
  • وبعد قليل ناداه اصدقائه لكى يلعب معهم قال لامه بصوت عالى انى ذاهب العب مع اصحابى وذهب ولم ينتظر رد امه له وكل هذه التصرفات كان الجد يتابعها وهو شديد الحزن لما يراه فهو كان يتمنى أن يرى مالك افضل طفل وافضل شاب ورجل  بالمستقبل ويتمتع بكل الصفات الحميدة، فقرر الجد أن يجلس معه ويتحدث إليه لما يراه من تصرفات لا ترضى احد وفعلا اخد الجد مالك الى غرفته وجلس معه.

ماذا قال الجد لمالك

  • قال الجد لمالك إني أراك منذ فترة تصرفات لم تكن تفعلها من قبل فهي تصرفات غريبه وانت طفل مؤدب لا يجب ان تفعل مثل هذه التصرفات.
  • فقال له مالك ماذا افعل يا جدي فانا لا اعرف فقال له الجد انا منذ فتره الاحظ تصرفاتك فانت تعلى صوتك على امك ولا تحترم أباك ولا تراعى من حولك ودى كلها تصرفات عيب.
  • ولا يجب أن تفعلها فإنه يجب يابن معاملة ماما وبابا باحترام ود دا اسمه اداب بر الوالدين ودا الى وصانا بيه ديننا يجب تراعى تصرفاتك ولا ترفع صوتك عليهم ويجب أن تحترمهم وتحترم وجودهم وتستأذن قبل فعل اى شىء ومينفعش ان نعترض على كلامهم، ويجب ان تسمع كل كلامهم ولو عاوز تقول حاجه انتظر لحد مايخلصوا وبعدين اتكلم ولا تقل لهم اووووف ولازم نكون محترمين فى تصرفاتنا معهم، لان دا الى وصانا به الله لأن طاعتهم من طاعة رب العالمين.
  • وظل الجد يذكر حسين بالمواقف الى فعلها مع باباه ومامته وشعر حسين بمدى الخطأ الذي فعله، وإن اكيد الحاجات دى خلت باباه ومامته زعلانين منه واكيد ربنا كمان زعلان منه فقال لجده انا اسف على كل الحاجات الى عملتها بس انا مش عارف ازاى اصلح غلطى، قال له الجد اذهب الى باباك ومامتك واعتذر لهم عن الحاجات الى انت عملتها وانك مكنش قصدك ومش هتكرر الافعال دى تانى ابدا وهما هيسامحك لما يحسوا انك ندمان على اخطائك.

قصتنا التانيه يا اطفالى هى قصه الاخوات الثلاثه

  • فى احد البلاد الريفيه البسيطه التى تتميز بالخضرة وجمال الطبيعه الخلابه والسماء الصافيه الجميله، كانت توجد أسرة بسيطة تتكون من الام اخوات بنات يتمتعن بجمال جامد اوى مفيش زيه بكل القرية.
  • كان عندهم مطعم صغير وكان البنات الجمال وهما نورا وياسمين وملك بيساعدوا مامتهم فى شغل المطعم، وكان معروف بأنه أشهر مطعم فى القريه، وفى يوم من الايام طلبت الام من بنتها الكبيره نورا ان تذهب الى سوق لكل تحضر لها بعض الخضروات والفاكهة التى يحتاجها المطعم وأن لا تتأخر عليها.
  • وفعلا ذهبت لونا الى السوق واشترت كل الطلبات التي طلبتها منها مامتها ولم تنسى شىء، وفى عودتها لاحظت انها اتاخرت من غير ماتاخد بالها قررت ان تمشى من طريق آخر علشان توصل البيت بسرعه ولكن وهى ماشيه فى طريقها تاهت ومعرفتش اوصل وفوجئت انها واقفه في وسط الغابة وفى دب يقترب منها شعرت بخوف شديد ولم تعرف ماذا تفعل.

ماذا فعل الدب مع نورا

  • اقترب الدب منها وهى خوفها يزداد اكتر واكتر وقال متخافيش انا مش هعملك حاجه انا بس محتاجك قالتله لونه وهي خايفه انت عايز منى ايه، فسألها الدب على اسمها قالت له نورا قال لها انت ليكى اختين بنات اسمهم ياسمين وملك قالته ايوه انت عرفت اخواتى مين قالها هما جم هنا الغابه يدوروا عليكى لما اتاخرتى على مامتك ولو عاوزه تشوفيهم تعالى معايا وانا اوديكي عندهم.
  • ذهب نورا مع الدب عشان تتطمن على اخواته الاتنين ومشيت معاه ووصلت الى كوخ قديم فى حديقه سريه داخل الغابة، وعندما ذهبت الى هناك رات اخواتها وقالت للدب انت عاوز مننا ايه.

ماذا كان يريد الدب منهم

  • قالها الدب انا عاوز ثلاث خصلات من شعركم انتم الثلاثه، فستغربت نورا وقالتله هتعمل بيهم ايه قالها ملكيش دعوه انا عاوزه وبسرعه فقصت الثلاث بنات من شعرها ثلاث خصلات، فقال لهم الدب مطلوب من كل واحده منكم تحط التلات خصلات فى الثلاث الثلاث جبال الشمالى الشرقى والجنوبى وممنوع تتأخروا عن سبع ايام.
  • فقالت له نورا وازاى هتعرف انى روحت الثلاث جبال قالها حياة اخواتك بين ايديا، فقالت له ياسمين الاخت الوسطى انا الى هروح قالت نورا لا انتوا لازم ترجعوا لماما و تاخدوا بالكم منها انا الى غلطت لما اتاخرت وانا الى هروح فرفضوا اخواتها فقرروا أن يقوموا بعمل ورق به اساميهم والدب يختار.

من الذي اختاره الدب

  • وفعلا عملوا كدا والدب اختار ولكن الاسم الى طلع فى الورقة هواسم ملك الاخت الصغرى فرفضت نورا ذلك تماما وقالت انها صغيرة ولا تستطيع الذهاب إلى الجبال وهو أنا اللى هروح.
  • وقرروا ذهاب الاخت الكبرى نورا وبالفعل ذهبت الى الجبل الأول بعد ثلاث ايام وهناك حست بتعب شديد ولكن قالت لازم اكون سريعه علشان متاخرش على الدب علشان اخواتى، وفعلا كملت رحلتها وخلصت قبل السبع ايام مايخلصوا ورجعت لاخواتها تانى فى الحديقه الي فيها الكهف بس كانت المفاجأه.

المفاجأة

  • ملقتش اخواتها ولا لقت الدب ذهبت الى منزلها فوجدت هناك قدام بيتها خيول ملكية وحراس كتير قدام البيت فدخلت البيت لقت اخواتها ومامتها وسالتهم ايه الى حصل، قالولها مش هتصدقى الدب طلع الاميره سالى الى كانت مختفيه وملك دلوقتى عاوزنا نروح القصر وفعلا راحوا الثلاث أخوات القصر ومامتهم وهناك وجدوا الاميره سالي شكرتهم على اللى عملوه معاها.
  • فسألتها نورا ممكن اعرف ايه الى كان حصلك قالت الأميرة لما كنت بتوج علشان اكون اميره قامت الساحرة الشريرة وقالت عليا تعويذة انتقاما لوالدته وكان لازم علشان السحر دا يتفك ثلاث خصلات ثلاث أخوات بنات ومفيش ثلاث اخوات بنات فى المدينه غيركم ولان اخواتى ووالدى زعلوا عليا لما اتحولت لدب.
  • فقررت ان اترك القصر لحد لما احل مشكلتى بنفسى وهناك فى الحديقه لقيت ياسمين وملك وهما بيدوروا عليك وعرفت ساعتها انكم ثلاث اخوات بنات ودا اللى انا بدور عليه وشكرته على ما فعلوه لها وأمرت بزواج الثلاث بنات بالثلاث أمراء اخوات الاميره وفرحت المدينة كلها برجوع سالى وفرح الثلاث بنات.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد